Wednesday 31 December 2014

Nyårslöfte





Jag har funderat på det här med nyårslöften. Jag brukar inte avge några, men det känns som om tiden vore inne att ändra på det nu. Jag har läst skamligt litet de senaste åren, bara några få böcker varje år, och oftast bara på sommaren. Jag fick en tjock bok (delarna 1 och 2 av 1Q84) av jultomten, och den försvann jag in i hela julhelgen, tills jag hade läst ut den. Nu väntar jag på att den tredje och sista delen av verket ska dimpa ner i postlådan så att jag kan lägga år 1Q84 bakom mig för gott.

Problemet med mig och böcker är det samma som med allt annat. Tålamodet. Jag kan inte läsa en bok som normala människor gör. Antingen sträckläser jag eller så läser jag inte alls. Familjen, arbetet och allt annat lider när jag ger min in i bokens värld. Det är det jag ska jobba på under 2015. Att kunna lägga boken åt sidan, och bara läsa någon sida då och då. Texten försvinner ändå inte någonstans även om boken  får ligga på soff- eller nattduksbordet ett tag. Ojoj, vilken utmaning jag antar nu.

Ja förresten, gott nytt år till er alla som ännu hinner kika in här under detta år!

7 comments:

Lyckoslanten said...

Precis så där fungerar jag med läsning av skönlitteratur också. Fakta går bra, men annars vill jag sträckläsa och glömma tid och rum.

Tack för allt du delat med dig och Gott Nytt År till er alla! ♥︎

Anonymous said...

Du är inte ensam om att behöva ge det nyårslöftet. Min sambo led hela julhelgen när jag läste mina julklappsböcker. Varken såg eller hörde honom ;)

Livingroom said...

Kikar in för att önska dig ett riktigt Gott Nytt År.
-Lotta-

Snäckskalsdalen. said...

God fortsättning!
Nu hittade jag tillbaka hit, det var kul, jag vet inte vad som hänt.
Allt väl ser jag, har tittat lite bland alla dina fina bilder och så går vi in för ett nytt år nu då!
Agneta kram

alegni said...

Lyckoslanten,
roligt att höra att vi är fler, men jag ska faktiskt jobba på att komma i från det där i år.
Tack det samma angående det här med att dela med sig! Kram!

Anonym,
kanske du också ska försöka bättra dig? ;)

Lotta,
gott nytt år till dig med!

Agneta,
gott nytt år! Hoppas du hittar till mig fler gånger i år. :) Kram

Carita Liljendahl said...

Det var ett bra nyårslöfte!
Jag gav inget i år, eller jo... lovade att inget lova :-) Och kanske att inse att jag själv väljer hur mitt liv formar sig.
Läser Keplers "Stalker" nu. Spännande!

alegni said...

Carita,
jag är på god väg. Har börjat på en ny bok och bara läst tio sidor per kväll!
Deckare kan jag inte läsa utan att läsa från pärm till pärm. ;)