Saturday 12 April 2014

Fem frågor, fem svar





Jag blev utmanad av Kamomilla att svara på fem frågor och därefter skicka utmaningen vidare. Det är ohyfsat att inte svara på frågor som någon ställer en, så här är mina svar:



1. Favoritfärg i inredningen?

Självfallet fulfuru! Nånej, jag skojar! När jag tänker efter vet jag inte om jag har någon favoritfärg. Jag är de många stilarnas och färgernas kvinna, så jag har svårt att välja ut enbart ett. Efter många försök har jag gått tillbaka till ursprunget med en vit bas så att jag sedan kan ösa på av favoritfärgen för tillfället. Och den som följt mig en tid vet att favoriterna varierar, både ofta och med kort varsel.

2. Designmöbel eller föremål som aldrig kommer till oss?
Med åren har jag lärt mig att jag aldrig ska säga aldrig. Är man lika lättpåverkad som jag, är det bäst att hålla alla dörrar och fönster, små källarluckor och vädringsfönster öppna, för man går aldrig säker.

3. Mest charmerande tv-person?
Där fick jag tänka till, för det finns ju en massa trevliga personer i tv i dag. En favorit som precis blivit aktuell är Tareq Taylor i Trädgårdsonsdag. Det gör ju inte direkt ont i ögonen att titta på honom, och så är han ju så himla kreativ vid sin köksbänk där ute i trädgården. Det jag gillar med honom extra mycket är att han inte använder tusen och en ingredienser i sin matlagning, utan kör med rena, fina smaker. Helt i min smak alltså. Jag vet, för jag har testat flera av hans recept.

4. Favoritbakverk?
Utan att elaborera vidare i denna fråga kan jag berätta att fastlagsbullen (semlan!) är det bästa söta bakverket, ljust levainbröd det bästa salta. 

5. Fem favoritbloggar?
Mest fascineras jag av bloggar som är olika min egen. Det är väldigt svårt att plocka ut favoriter, men här är mina val: 1) Lilja's Corner för poesin i bloggen. Hennes bilder är något utöver det vanliga - konstnärligheten i dem i kombination med hennes sätt att uttrycka sig faller mig verkligen i smaken. Den där konstnärliga och poetiska ådran är något jag helt saknar (förutom ett och annat födelsedagsrim genom åren - fast mellan varven har de inte varit så dåliga de heller, hehe), 2) Saralene för att hon är en frisk fläkt i bloggosfären med sina fina bilder och sin positiva syn på livet, 3) Jennys London (som tyvärr funderar på att lägga ner sin blogg) för alla utomordentliga Londontips (ni vet att London är the place to be för mig just nu) och inblick i livet i storstaden skrivna av en vacker kvinna med hjärtat på rätta stället och 4) Life in the Suburb för intressanta inlägg om livet och fenomen i USA sett ur en skandinavs synvinkel, utan att försköna eller förfula. Det som är gemensamt för alla dem jag listat här är att de är ödmjuka och ärliga och härliga människor som bjuder på sig själva och delar med sig av sina liv. Jag hoppas de alla fortsätter att glädja mig och många andra många år framöver! Min femte favoritblogg är den här. Kika in där, så förstår du varför!


Sedan är jag tyvärr dålig på att skicka frågorna vidare, men om du har lust att svara på samma frågor, är du mer än välkommen att göra det. Lämna gärna ett spår i så fall så jag kan gå in och se vad du skrivit.

7 comments:

Snäckskalsdalen. said...

Det är som alltid roligt att läsa lite mer om människan bakom bloggen! Och vilka fina bloggar du länkat till, jättekul!
Agneta kram

Liljas Corner said...

Men Ingela, tack för den fina presentationen! Saras blogg hör till mina favoriter också, med samma motivering. De andra måste jag kolla in.
Och har trädgårdsonsdag börjat? Måste genast kolla!

StrandviksVillan said...

Visst bra jag "övertalade" Nina att börja blogga ;)
Dom två Londonbloggarna var nya för mig, resten bekanta.

Ha en fin helg!

Sara said...

Åh men tack Ingela, vad glad jag blev :D Och jag bara älskar bloggtips, måste kolla in dem jag inte redan läser! Hehe.

alegni said...

Snäckskalsdalen,
trevligt om du tycker inlägget och bloggarna är läsvärda. Kram

Lilja's Corner,
you're so very welcome! Förresten heter programmet Trädgårdsmåndag i år. :)

StrandviksVillan,
mycket bra! Jag knarkar Londonbloggar numera. ;)

Sara,
roligt att kunna glädja dig också!

Annika said...

TACK gulliga Ingela!
Så roligt att bli nämnd på din blogg!!
Blir så himla GLAD!!!
Jag gillar verkligen din blogg också!!!
Stora kramar och TACK!!!

Euroskum said...

Interesting thouughts