Wednesday 19 March 2014

Vierasvara






Det är många år sedan jag ätit sådana här cocktailpiroger senast, men för en tid sedan köpte jag hem dem att ha som reserv ifall någon vän dyker upp utan förvarning och vi inte har något annat att bjuda på. I går bjöd jag Ann-Christine på de här, så tydligen går de även att äta när man får planerat besök. Lite fotogeniska är de också.
För den som undrar vad de är för något, kan jag berätta att de heter karelska piroger. Pirogen är en traditionellt östersjöfinsk pirog och består av ett tunt skal bakat på rågmjöl och en fyllning som är gjord av risgrynsgröt. Den äts vanligtvis varm och med äggsmör, men sådan lyx unnade vi oss inte i går, vi bredde bara smör på dem, och det var gott det med.




6 comments:

Liljas Corner said...

Karelska piroger är gott. Och tydligen snygga också, men det har jag inte tänkt på innan jag såg de här bilderna. Vi brukar köpa dem ibland om vi inte orkar laga mat. Men något äggsmör brukar det inte bli, bara vanligt. Fast det vore ju gott.

StrandviksVillan said...

Gottigott!
Tror inte jag vill köpa vanliga igen ;)

Linnéa said...

Karelska piroger med potatis i mitten är min favorit men alla andra slinker nog alldeles för lätt ner de med.

Kamomilla said...

Äggsmör ska det va! Mumselimums!

Syssis små funderingar said...

Gott :)

alegni said...

Lilja's Corner,
jag är inte så förtjust i kokt ägg, så jag tycker smör funkar alldeles utmärkt.

StrandviksVillan,
det var ju nog lite fattigt att bara bjuda på dessa, men det hade ju sina orsaker. ;)

Linnéa,
jag är ingen potatisfan, så jag gillar dessa mer.

Kamomilla,
tja, ägg är ju inte någon hit hos mig längre, hehe.

Syssi,
enkelt och helt okej!