Saturday 15 December 2012

Den där ljusboxen och de där bakverken


Den här ljusboxen är garanterat favoritpyntet denna jul. Och bara som information tänkte jag meddela att jag kommer att låta den stå framme också sedan när julen är ett minne blott. Fast då med lite mindre juligt innehåll, eller kanske till och med helt tom. I dag bytte jag innehåll i den, bilden här under är från i går. I morgon tror jag kottarna åker ut, eller ner på någon bricka i stället. Jag förstår att du tycker det är spännande att få veta alla detaljer om mitt julpyntande..! Fast jag skriver ju för mitt eget minne också, så att jag kan gå tillbaka till gamla inlägg sedan när mitt minne sviker, vilket det förresten gör ganska ofta numera.



Denna vecka har jag satsat på det här med att bakning. Inte för att jag måste, men för att jag tycker det är roligt (och gott). I början av veckan bakade jag kolakakor och pepparkakor, i förrgår blev det två sorters muffins (vilket jag ju berättade om tidigare), och i dag har jag bakat kalljästa bullar och Dumlegrottor. I morgon ska det bli gifflar. Ärligt talat har jag nästan dåligt samvete för att vi inte julstressar alls. Det här med städning tar vi inte så högtidligt i vår familj. Gubben skurar visserligen alla våtutrymmen, vilket brukar ta några dagar i anspråk, men utöver det är det bara det allra yttersta som får sig en omgång. Ingen går ju ändå i våra skåp och lådor och kollar om där finns några extra dammkorn. För oss är det viktigare att umgås och att äta gott, men alla gör som de vill. Jag dömer ingen.

Instagrambilder
Det är inte bara jag som varit ivrig i köksregionerna. Gubben fixade en egen surdeg i slutet av förra veckan och bakade sötsur skärgårdslimpa enligt sin mors gamla recept. Det är riktigt, riktigt roligt att jag inte är den enda kocken och bagaren här hemma nu längre.

12 comments:

Nette Cecilia said...

Tänk så kul att ni kan samsas i köket ,vi har också på senare tid gjort det med matlagning , trevlig helg ,Nette

Kickan Style said...

LJusboxen jaa, den verkar vara en favorit hos många i bloggvärlden... även hos oss! :)
Ha en fin helg!

Kristina

Jenny said...

Vad duktiga ni är på att baka du o Mr Alegni, ser jättegott ut! :)

Ljusboxen gillar jag, funkar ju året om!

Ja, lille kissen "Diesel" har gjort sig väl hemmastadd här, ingen har hört av sig än..fast jag måste erkänna att jag o Tindra gärna behåller honom om ingen saknar honom. Peter vill inte ha ett katt till säger han, men jag hoppas han kan övertalas..;)

Ha en fortsatt trevlig helg Ingela!

Kraam Jenny

Bella said...

Vilken härligt inspirationsinlägg från dig idag, ljusburken är ju bara sååå snygg och ditt vita bord gillar jag skarpt. Funderar på om inte min händige sambon kanske skulle kunna snickra ihop något liknande :)

Låter så klokt att inte julstressa, julen ska ju vara mysig och högtidlig om det inte är rent i alla skåp o lådor spelar absolut ingen roll enl mig!

Önskar dig en mysig lördagkväll

Kramar Bella

Bella said...

Vilken härligt inspirationsinlägg från dig idag, ljusburken är ju bara sååå snygg och ditt vita bord gillar jag skarpt. Funderar på om inte min händige sambon kanske skulle kunna snickra ihop något liknande :)

Låter så klokt att inte julstressa, julen ska ju vara mysig och högtidlig om det inte är rent i alla skåp o lådor spelar absolut ingen roll enl mig!

Önskar dig en mysig lördagkväll

Kramar Bella

Liljas Corner said...

Mmm, va mycket smaskigt. Surdegsbröd skulle jag också vilja testa att baka.
Dit julpyssel är så fint!

StrandviksVillan said...

Mmmmm... jag kommer gärna och provsmakar i jul ;)
Håller med om städandet, för mig är det inte heller nåt måste. Däremot vill jag det ska vara röjt och undanplockat - alltså ordning! Lite knepigt när övriga i familjen inte ser det på samma sätt...

Vet du, min ljusbox står fortfarande tom!? Får nog ta och åtgärda det nu, har en liten idé.

Hoppas vi ses nåt snart igen! kramkramkram!

Kamomilla said...

Hur mysoigt som helst! Den ljusboxen är ju en helårsgrej-helt klart!

trollmor said...

Älskar surdegsbröd . recept ? Mycke gott ni har bakat.
Så bra du såg mitt skrivfel i receptet. Kram

Annika said...

Vad mkt gott du bakat och fixat!!
MUMS!
Tycker du gör helt rätt i att ha din box framme även efter jul.
Jag har min nordic light framme hela året. Enligt vissa ska den bara fram till jul, men enligt mig ska den vara framme hela året. Så're'så :-)
kram!

Lyckoslanten said...

Javisst kommer man att ha boxen kvar! Tänk att få variera innehållet efter humör!
Ja som du bakar! Härligt! Det där skulle jag inte klara av. Jag går upp i vikt av att se på bilder tror jag! ;o)
Ha en fin sista vecka inför jul! ♥

Snäckskalsdalen. said...

Ljusboxen är fantastisk och kul att kunna skylta om! Väldigt fint med äpplen och kottar.
Och du bakar, det ser så gott ut och jag känner nästan den goda doften ända hit!
Man känner sig lite smårik när man bakat.
Agnetakram