Monday 22 October 2012

A First


Nu var ju moder jord så givmild så hon gav oss en riklig pumpaskörd i år, och eftersom vi inte har någon kallkällare eller annat förråd - förutom kylskåpet - där vi kan förvara våra grödor, måste jag snabbt som attan hitta på saker att göra med våra pumpor och zucchinier innan snömannen kyler ner världen för oss, och våra grönsaker i samma veva. I går testade jag att koka marmelad på pumpa. Den såg lovande ut, så jag tror den blir trevlig på ostbrickan i vinter. Gäller bara att lyckas öppna locken när marmeladen ska användas... I går lyckades jag inte med det när jag skulle låta mamma provsmaka marmeladen. 



7 comments:

StrandviksVillan said...

Då hålls den bra i förvar, om man inte får upp burken! :D
Så sällan jag bakar bullar, det tog lång tid innan jag lärde mig att göra såna överhuvudtaget, men visst är dom bäst som nybakade och mjuka.
Dina nya dojjor är verkligen supersnygga!!

Ha en fin dag! kram!

Lyckoslanten said...

Du är så duktig i köket, men så har du det vackraste köket att vistas i också! Ser gott ut det där liksom sonens bullar där nedan! ♥

Annika said...

Pumpamarmelad låter gott.
Det har jag inte smakat.
Fin är den också.
OCH mums vilka goda bullar nedan.
Kram!!

Sabina said...

Det ser riktigt gott ut!

Kram Sabina

Snäckskalsdalen. said...

Oh, ser gott ut och så skriver du ostbricka och oj så sugen jag blev.
Dom kan vara väldigt luriga att få upp dom där burkarna, jag funderar just på hur jag brukar göra, men jag kommer inte ihåg, förmodligen sätter jag en kniv i gummiringen, om jag känner mig rätt.
Agneta kram

mammaxtre said...

Så huslig du är och vilket fotograf sen då! Bilderna är så fina.

Kamomilla said...

Ser väldigt lockande gott ut :)