Friday 3 February 2012

Mögelostsoppa


Jag måste erkänna att jag är lite besviken på er, kära bloggläsare, för att ingen av er frågat efter receptet på mögelostsoppan jag nämnde i ett inlägg för några dagar sedan. Om ni bara visste hur god soppan är! Nu tänker jag prångla på er receptet om ni så vill eller inte:

8 dl vatten
1 buljongtärning
150 g smulad mögelost (Aura, om du bor i Finland!)
2 dl grädde (lättgrädde funkar också)
1 dl ljus Maizenaredning
svartpeppar

Koka upp vattnet och buljongtärningen, vispa i den smulade eller rivna mögelosten och grädden. Koka tills osten smälter och vispa därefter i maizenan och låt koka ett par minuter. Krydda med saltpeppar. Klart - inte som korvspad, men klar att avnjutas!

8 comments:

Mamma till 4 said...

Det där skulle nog min karl gilla... men jag gillar inte mögelost =/
Men den såg go ut iallafall hihi.
Önskar dig en fin fredag.
Kram Mia

Så Vitt Jag Vet said...

Blir riktigt hungrig när jag ser din smarriga soppa...
Här sitter jag och snorar och fnyser.. Men tur att få vara hemma då de tutar ut att det är jäkligt före på vägarna..
Trevligt veckoslut till dej !
Kraam
Sanne

Annika said...

HAHA, det var BRA att du tvingade på oss receptet!
Ser ju urgott ut.
Soppa är så perfekt att äta då det är kallt. Det värmer verkligen så GOTT!!
Kram!

Kickan Style said...

Jaa angående vår bilfärd österut så kanske den inte sen heller blir av...för det verkar verkligen vara kaos kring hesa!! Känns inte så lockande i alla fall!! Kanske bättre att bara stanna hemma under en filt i soffan!

Trevlig helg till dej med!

Teija said...

Oi miten kivoja valosia postauksia sulla täällä! Vesi herahti kielelle, kun näitä kattelee.. söpö kattaus myös tässä, iki-ihanat sinipilkulliset gg:t :)

Talviterkkuja!

Lyckoslanten said...

Min man skulle gilla den soppan och därför kommer han att få den och skickar därmed tacksamma tankar till dig! Håller med om att det blev för givmilt med köldgraderna och ischiasnerven gillade inte att vara ute idag!
Skön helg inomhus! ♥

RockMom said...

Om nån annan än jag i vår familj skulle äta mögelost så hade jag gärna frågat efter det..men nu kan jag ju istället beställa soppan om jag/vi kommer å hälsar på nåt :)

Kamomilla said...

Måste ju vara GOTT!!