Thursday 30 June 2011

"Husmoderlig"


I dag har jag varit litet husmoderlig. Jag har skördat och frusit in spenat, dill och persilja för vinterns behov. Jag tycker det är fantastiskt roligt att vintertid kunna laga mat av sådant vi själva odlat under sommaren. Dillen fryser jag in i två olika pytsor - "bladen" för sig och skaften för sig. Skaften använder jag när jag gravar lax.


I går kväll hade vi besök av Lilith och hennes man. Vår röda fåtölj i vardagsrummet fick helt plötsligt för sig att flytta ut till landet och som tack för att Lilith och gubben hjälpte till med flytten, bjöd vi dem på fika i den varma sommarkvällen. Vi upplever inte många sådana kvällar per år, så det gäller att passa på.





11 comments:

Odin said...

Så vacker dukning i sommargrönskan.
Jag var husmoderlig före midsommar och skördade rabarber:-) Snart blir det nog dillens tur här oxå men den blev lite sent sådd så den är inte riktigt stor ännu.

Njut av värmen och sommaren!
Kram

Livet på Vestergård said...

Så fin skörd du fått!
Ja det gäller verkligen att ta vara på de sköna sommarkvällaran. De är de vi lever på sen en ny vinter.
Ha det gott! Kram Kicki

Så Vitt Jag Vet said...

Ja nu skall man nog ta vara på sommarkvällarna...
Kraam
Sanne

Snäckskalsdalen. said...

Så ska den se ut spenaten (fast jag brukar ju ha mangold...) och inte som min....Det ser så härligt ut när man skördar från sitt egna land.

Och vilken afton, som gjord för att sitta ute i den gröna och fina trädgården, ja, det gäller att passa på!

Agnetakram

Syssis små funderingar said...

Vackert i sommarrummet:) Gäller att skörda så man har när vinter och kyla gör sitt intrång.

mammaxtre said...

Oj så husligt och så trevligt med sommarprimörer i frysen.

Ha det toppenfint

StrandviksVillan said...

Väldigt inspirerande bilder - särskilt om jag själv skulle ha nån odling, men det sparar jag till nåt annat år då jag inte har en massa andra projekt på gång ;)

Ahaaa, så det var dit fåtöljen flyttade ;)

Hoppas det härliga vädret fortsätter åtminstone några av mina kommande lediga dagar. Nu ska jag nog gå ut ännu en liten stund...
Kram!

Kamomilla said...

Rena vitaminbomberna det där! och säkert var det en vitamindos av glädje när ni träffade varann. Vad kul med besök!

Sjöboden said...

Åh så vackert, gott och smart!
Vilken fin uteplats ni har, supermysig med vimplar och allt ;)

kram Caroline

Skogsdoft & havsbris said...

Det är härligt att kunna plocka fram det man själv odlat och använda i matlagningen sen när årstiderna växlar. Då kan man tänka tillbaka på sommaren som var, och nog smakar det alltid lite speciellt det som man odlat alldeles själv!
Hehe, vi hjälpte så gärna till med flytten och fåtöljen trivs så bra, så bra här ute på landet! ;) Tusen tack än en gång för fikat, det var verkligen gott och kvällen var helt perfekt! Det är sant att det inte är många kvällar per sommar som är så där fantastiska, så det gäller verkligen att ta vara på dem. Helst hade jag inte alls gått in den kvällen, men myggen jagade in mig till slut...
Kram!

Nyanser av vitt said...

Jag önskar att dygnet hade fler timmar för mig :O)
vad duktig du är.
ha en fin helg.
kram Agneta