Saturday 22 January 2011

Om kulturupplevelser



Vi har hunnit bli rätt kultursprängda redan i år, min gode make och jag. I början av förra året bestämde vi oss för att ge oss själva minst en kulturupplevelse varje månad. Allt gick bra drygt ett halvt år, men andra halvan av året var så jobbigt på många olika plan (vi har med egna ögon blivit tvungna att konstatera att verkligheten överträffar dikten) att vi inte ens hade en tanke på något som heter kultur. Nu har vi sparkat igång med ny energi igen. För ett par veckor sedan inledde vi kulturåret med att gå på bio. När jag går på bio vill jag se feelgood-filmer och sådana som inte kräver mycket tankeverksamhet av mig. Jag har fullt upp i hjärnkontoret utanför biosalongen, så när jag väl sätter mig där inne, vill jag bara koppla bort verkligheten och tanka in trevligheter. Nu var ju inte den här filmen (Little Fockers) precis en sådan, men ett skratt eller två fick vi ju i alla fall.

Förra veckan gick vi på teater (Ängland på Wasa Teater). Det var ingen höjdarupplevelse direkt. Eller inte på långt när, om jag ska vara ärlig. Skumma pjäser har jag sett tillräckligt av. Konst på hög nivå (?) är inget för mig, jag vill att också teater ska vara folkligt och lättbegripligt.

Igår kväll gick vi på en föreläsning av en "musikdoktor" som presenterade sin bok om rockens ankomst till Vasa. Det var den kulturella höjdpunkten hittills i år. Föreläsningen ackompanjerades av stans egna rocklegender som uppträdde med gamla rockklassiker (bl.a. Bill Haley, Animals, Beatles, Elvis, Jimi Hendrix) från tiden när det begav sig. Vilken upplevelse det måste ha varit att vara ung på 60-talet när rocken gjorde entré, att få vara med när något helt nytt i musikväg bryter sig in för att stanna! Jag får gåshud när jag tänker på det. Efter föreläsningen blev det diskussion, och flera i publiken berättade om hur det var när de först upptäckte rocken. Jag blir inte bara litet avundsjuk!

Boken som föreläsningen handlade om är skriven av Sven-Erik Klinkmann och heter Från Wantons till Wild Force, Nya sound i en gränsstad. Ärligt talat måste jag medge att jag inte har läst boken, endast delar av den, t.ex. avsnittet som handlar om en för mig mycket bekant person:

15 comments:

Livet på Vestergård said...

Bra ide´det där med kulturupplevelser 1 gång i månaden. Vi har också gjort några tappra försök men det blir ett par gånger och sen inte mer. Man får försöka unna sig lite mera vardagslyx.
Jag håller med om att det måste ha varit något speciellt att vara ung på 60-talet!
Kram Kicki

Snäckskalsdalen. said...

Kul idé med kultur en gång i månaden. Det borde man ta efter.

På tal om rockens intåg så får jag väl berätta att jag var med när det hände....och jag har sett Jimi Hendrix live, det har jag gjort! Och det var minst sagt häftigt. Ojojoj.
Vilken tid det var, allting, precis nästan allting blev plötsligt liksom, tillåtet! Det var en befrielse som sköljde över allt och alla.
Det snurrade fort fort fort och det var bara att ta för sig. Samtidigt var ekonomin i vårt Sverige väldigt god och man kunde verkligen ta för sig, resa, göra saker och London svängde verkligen och det var bara att åka dit och haka på och man kunde gå på klubbar där och se vad som senare kom att bli riktigt stora band. Och dom fanns ute på gatorna på riktigt, det var en fantastisk tid.
Svårt att förklara, men som jag skrev längre upp, frihetskänslan var så påtaglig.
OK, jag är född 1952.
Kramar

Syssi said...

Får ju vara glad å nöjd att man har växt upp med dom artisterna:) Beatles-fan var man ju så det stod härligt om när dom började:) Favoriten: George Harrison.

Så Vitt Jag Vet said...

Tror att dotra min skulle gå på Änglaland i kväll. Få se vad hon gillar......
Fin svart vit bild.....
Skön lördagkväll till dej!
Kraam
Sanne

Moster och jag said...

Verkligen bra ide´med en gång i månaden ha kulturupplevelser.
Själv var jag på revyn här i byn igår och det var en trevlig kväll.

Inte heller jag gillar "skumma pjäser" och sorliga pjäser som det ofta är på Vasa Teater. Det skall var trevliga och avkopplande pjäser för min del.
Ha en skön helg!!

All The Things I Love said...

Vilken bra idé att ha en upplevelse per månad. Jag tvivlar på att vi skulle komma på något annat än biobesök :)

Jenny said...

Hej Ingela!
Vilken bra idé!

Såklart Mr Alegni är med i boken, han är bara sååå cool;)Rock on!

Ha en mysig lördagkväll!

Kraam Jenny

Lyckoslanten said...

Vi är rätt flitiga med det kulturella varje månad här i huset. Jag var på väg till stadsoperan idag där en elev sjunger i operan, men hon blev sjuk så jag skuffar på det.
Sökte de där kexen idag, men fann dem inte. kanske du har gjort så bra reklam att de är slutsålda på stora varuhus! ;o) Jag var också för sent ute för att få vara tonåring på sextiotalet, men man fanns ju ändå med! Kommer ihåg -69 som något mycket speciellt när det gäller musiken och annars!
Ha det! ♥

Nilla Q said...

Hej Vännen!

Vad tråkigt att det varit så mycket jobbigt för er. Hoppas det ordnar sig så pass att ni i alla fall kan få må lite bättre. Tror också som du skrev att det är bra om man kan låta bli att tänka på det jobbiga hela tiden och distrahera sig med annat. Låter bra med era kulturupplevelser! Bra när man orkar ta sig för med något även om man har det jobbigt.

Kram Pernilla

Kamomilla said...

Kanske ni borde besöka vår kulturhuvudstad? ;)

lyckobo said...

Va roligt att ni hittar på lite kulturskoj en gång i månaden, det borde var och en unna sig, men tyvärr brukar det inte bli av... jag var nog "på apotekshyllan" på 60-talet, men då jag blir en gammal fammo (hoppas), så får jag väl stoltsera med tekno-musiken, hur den kom till i min ungdom,hahaa,inte mycket att skryta över dessvärre!

TACK för hjälpen med bloggarkivet!!!!

millandante said...

Vilken härlig målsättning ni har!!
Började genast fundera på hur det ser ut med kulturupplevelserna här hos oss...:)

Kram

Lantliga drömmar said...

Vilken härlig idé ! Hoppas ni får en skön söndag . Nilla

Unknown said...

blir mest teater och bio för min del, men man borde ju nog vidga vyerna lite!
susanne

mammaxtre said...

Vilken bra idé!

Jag tror att de flesta av oss upplever alldeles för lite kultur. Lite synd när utbudet är så stort.

Vilken fin husbild du bjuder oss på.

Ha det gott