Saturday 11 December 2010

Kakbak och andra godsaker


Det känns bra nu. Jag har kommit igång med julbaket. Det doftar saffran och pepparkaka i huset, men jag kan inte bestämma om jag tycker att det är en bra kombination eller inte. Jag bestämde mig för att baka två små saffranskakor i stället för en stor, så får vi provsmaka den ena och se om vi gillar den eller inte. Smeten smakade i alla fall hyfsat gott.

Pepparkaksdoften kommer från muffinsen, som än så länge ser trista ut, men ska få sig en omgång frosting innan de serveras. Inte i dag dock.


Jag har tagit modell av Louise och har fixat ett godisbord redan nu. Än så länge finns där bara polkakarameller, torkade tranbär, nötter och virkade kokosbollar, men så småningom ska utbudet ökas.

Om en stund ska jag hämta mamma och skjutsa henne till sjukhuset för en magnetröntgenundersökning av ryggen. Nu får ni alla hålla tummarna att läkarna inte hittar något där som inte går att fixa enkelt och smärtfritt.

Fin tredje advent till er alla! Och förresten, i morgon kväll avslutas min tävling, så passa på att delta om du inte gjort det redan.

19 comments:

RockMom said...

Det där godisbordet skulle inte vara sådär välfyllt nå länge hos oss ;)

Syssi said...

Vad lockande polkakarameller:) Kan nästan känna doften av baket, passar bra just i dag ;) Här firas inte pga ledsamheter (se x3m). Håller tummar och tår att din mamma blir fort i skick igen.

Signe 1 said...

jag är så aaavis på dig vännen och på dina bakkunskaper!!:-) här hemma försöks det, men inte riktigt på samma nivåå, hihi...

ha en fin lördag!

kram sofia

Vekarus said...

Oijoi, kaunis herkkupöytä!

Toivottavasti kaikki sujuu hyvin!

Annies Blå said...

Kommit i gång med julbaket va!? Jag tycker du har bakat och ståt i hela hösten :)!
Jättefina kakor gör du i alla fall, här doftar det jullimpor idag och det är inte heller helt fel :).
Kram/Annie

Nette Cecilia said...

Det där med godisbord måste vi nog spara till uppesittarkvällen hos oss annars är det föredetta godisbord ,hoppas detinte är så dåligt med din mamma,kram Nette

Unknown said...

Mmmm... ser gott ut det där!! Här bakas det inte så mycket till jul, finns ju så mycket annat att äta ☺ Men visst ett o annat kan kanske bakas. Ha det gott. Kram Lenita

Heidi said...

Jösses kuinka ihana herkkutarjotin! Ja mehevän näköinen kakku :)

Louise said...

Oj din saffranskaka ser så saftig och god ut :) har köpt hem saffran men inte kommit mig för att använda det ännu ;) Hoppas det var ok med din mamma! Kram

Gugis Pärlor said...

Jag brukar också göra godisbord till jul men det får nog vänta till dan före dopparedan annars är det kört med det hela före jul... ;O)

Kram Gugi

Kamomilla said...

Tänk att du orkar baka mitt i eländet... Jag håller minsann alla tummar o tår för din mamse. Kram!

Livet på Vestergård said...

Här var det mycket gott! Undras om jag kommer igång med någon bakning före jul. Det ser dåligt ut...
Håller tummarna för din mamma!
Kram Kicki

Lyckoslanten said...

Nu låter det som om julen är på gång hos dig. Här har det vare sig bakats eller ordnats godisbord! Hoppas nu att allt gick bra med din mamma! Ha en skön söndag! ♥

Kamomilla said...

Vilken fin header!

StrandviksVillan said...

Jag hade en burk fylld med polkagrisar också, men den är tom nu... Äldre sonen har fixat det :/
Hrmm, att dom inte förstår sig på dekorationer!? Såna ska man ju inte äta upp!

Hoppas undersökningen gick bra!

Julkramar till dig!

lyckobo said...

Mmm, kan känna doften! Pepparkaksmuffins? OM du orkar så sku receptet tas emot med tacksamhet!!! Muffins brukar väl vara ganska enkla att göra, och denhär varianten låter ju extra intressant! Godisbord låter trevligt, kanske det funkar hos oss om några år då pojkarna växer till sig lite, nu skulle bara matlusten försvinna för dem om vi hade gotter framme hela tiden...

Snäckskalsdalen. said...

Jag bara undrar hur man gör föt att läga polkagriskarameller i en burk och det ser så där fullkomligt fulländat och chict ut, hur gör du? Alltså?
Och muffinsarna och kakan ser mumsiga ut.
Hoppas det gick bra med röntgen av din mamma.
Kram

Mina dagar said...

Känner doften enda hit;)!
Så fin glasburk med polkagrisar i!
Jag har också haft svårt för saffran men nu tycker jag det är super gott!
Hoppas du får se något luciatåg idag! (eller firar ni inte det?? Kommer inte ihåg hur det var med det!!)
Kram

Galleri MochB said...

Hoppas allt gick bra för er i lördags! Och gottebordet ser mumsigt ut. Skulle inte funka hos oss kan jag meddela... kanske de virkade dock skulle få ligga ifred ;O)