Monday 15 November 2010

Daddys kaka och present




Så här såg pappsens farsdagstårta ut i år. Receptet hittade jag här. I botten är det tunt kavlad chokladkaka och ovanpå en tryffelfyllning. Egentligen ska tårtan dekoreras med hallon, men den sådana trollar man inte fram så här års, och djupfrysta hade nog blivit till en sörja ovanpå tårtan, så jag använde vindruvor i stället. Jag hade tänkt servera den med vispgrädde, men det glömde jag. Förstås.

Presenten från Villa 31 var två stycken termometrar - en till vardagsrummet och en till sovrummet. Jag märkte nämligen nyligen när jag fotade nya soffbordet att våra gamla termometerar var av något obestämbart ful trämaterial, och sådant kan vi ju inte längre acceptera, så ut med dem och in med nya! Blev far i huset glad? Säkert... för han fick ju annat också. ;-)



21 comments:

Hans said...

Jag älskar termometrar och kaka... :)

alegni said...

pussgurka!

Hans said...

...och dig!

Nyanser av vitt said...

Grattis vännen. Du vann smyckessetet ANTIQUE hos mig.
Kram Agneta

Liljas Corner said...

*dreglar* Mums va den kakan ser god ut! Tur att jag hittade en gammal moccakaramell här på mitt skrivbord, annars hade jag kunnat gå sönder!
Hahaa, ja du kan ju testa med sojakorv på killarna, men jag föreslår att du kör med något lite sötare :)

Monica said...

Mumsfilibabba vilken tårta far i huset (...o andra) fick avnjuta! Inga söta saker för mig just nu. Håller tillgodo med osötad tranbärsjuice för att få bukt på bacillerna. ;-)

Nicole said...

Ojoj, det där såg gott ut med tryffelfyllningen, mums. Och termometrar behövs minsann denna tid på året. Temperaturen åker upp och ner därute och då gäller det att justera den samtidigt inomhus...
Trevlig vecka!

Nicole

Livet på Vestergård said...

Den ser läcker ut tårtan!
Visst måste termometern följa resten av inredningen. Ser att jag måste byta ut vår med det snaraste :)
Kram

Lyckoslanten said...

Tänk att jag t.o.m var inne och kollade receptet och började omvandla Fahrenheit! Pappan här fick nöja sig med sin svärmors ack så goda blåbärskvargsmumsiga paj. Ha det! ♥

Nilla Q said...

Som vanligt visar du såååå goda saker! Chokladtårtan ser helt underbart god ut!!

Kram Pernilla

Gugis Pärlor said...

Årets farsdagstårta a la alegni ser verkligen delikat ut med eller utan grädde... Jag försöker blunda och vill gärna kolla in den fina pajformen. Sött!

Kram Gugi

Syssi said...

Jäklar va snygga termometrar och sån kaka räknas som förbjuden frukt;)

Odin said...

Mums, mums vad gott det ser ut!
Termometrarna var oxå snygga och såna tycks män gilla:-)

Kram på dej!

Kamomilla said...

MUMS det ser ju supergott ut ut! Och termometern är superläcker!

Taina said...

Hahahahaha! Skrattar åt makens kommentar! Hallon hade du hittat här. Det äter vi dagligen ;)

Kramen!

Huset vid ån said...

Mums, vad den kakan såg god ut!
Här har vi det frostigt o kallt idag, kanske det är snö på gång!

Hoppas att du får en bra dag!
Kram Therese

Stjärnor & Champagne said...

Ingela, name it du är som jag:) Jag hade också glömt grädden:(...Vad fint du har gjort med bloggen, ja du ser hur länge jag har varit borta fr4ån bloggandet, märker ingenting. Hm ja, jag trodde att det var fel på oljan i kakan så jag prövade på nytt med ny olja men icke då, urrkkk...
Stor kram till dig A

Skogsdoft & havsbris said...

Den kakan hade man gärna satt tänderna i... Nästan så snålvattnet börjar rinna!
Termometern var riktigt fin, klart att även den måste passa in med övriga inredningen!

trollmor said...

Mums vad gott det såg ut ! Läcker termometer. Det är dom små detaljerna som gör det...
Kramis ewa

RockMom said...

Mums :)

Jenny said...

Vilken god tårta Mr Alegni fick avnjuta på fars dag:)

Termometern gillade jag, jättefin!

Grattis till vinsten hos Agneta, vilken turgumma du är Vännen;)

Kraam Jenny