Tuesday 9 June 2009

Rabarbersaft och blommor

Det finns inte mycket som är så läskande en varm sommardag som ett glas rabarberdricka. Lätt är drycken att laga också, fast någon lättsockrad variant är den ju inte. Så här gör man:

Skär 1 kg rabarber i ca 1 cm tjocka bitar och 1 citron i skivor. Lägg allt i ett kärl, häll i 0,5 kg socker och kokande vatten så att det täcker, ca 1,5 liter. Blanda tills sockret löst sig. Låt stå till följande dag, sila och buteljera. Förvara svalt. Den lär inte stå sig alltför länge, men hos oss finns ändå inte risken att den skulle hinna bli gammal.

Vilken ljuvlig doft några stänger med liljekonvalj sprider i uterummet!

Igår hann jag äntligen köpa hem lite sommarblommor. I år bestämde jag mig för att endast hålla mig till några få sorter, så det är pelargoner mest överallt. Det är förresten en blomma som jag inte alls gillade förut, men som jag sagt tidigare, så finns det inte mycket i mitt huvud som är beständigt ;-) Krassen som ska klättra uppför spaljén vid ladan köpte jag också, så nu får det inte bli fler frostnätter i sommar!

21 comments:

syssi said...

Rabarberdricka å liljekonvaljer e så härligt. Har åxå sått krasse så hoppas de hålls på plussidan, men inte kan man tala om sommarväder tyvärr.

Signe 1 said...

Åhh rabarbersaft som är så gott!!.-)) Härliga och somriga bilder! Min man var helt exalterad efter tredje Brucekonserten, den bästa nånsinn tyckte han:-)) Kram Sofia

trollmor said...

Rabarberdricka hör sommaren till,
Snart dags att göra den här också.
Var inte så förtjust i pelargonier själv heller och jag vet att jag funderade på om det var ett tecken på min åldersmognad ha ha..
Nu skulle jag vilja vara ledig och bara vara hemma o fixa och dona och bara vara. Drömma kan jag alltid göra.
kram ewa

Galleri MochB said...

Ifjol gjorde jag rabarbersaft, men har inte hunnit ännu i år. Men det är både vackert att titta på och läskande gott :O)

MEEA said...

Jag älskar liljekonvalj. Har haft här inne på bordet en liljekonvalj bukett, tyvärr fick jag slänga den idag. Måste hämta ny från skogen. Å på tal om rabarbersaft..dreglar! :) Nu fick du mig snål!

RockMom said...

Oj mums vad det ser gott ut :)

Sabina said...

Kan man värma rabarbersaft... här är iiiiskallt idag och det behövs nog ingen svalkande dryck!
Men om det skulle bli någon sommar iår, så är ju rabarbersaft jättegott!

LenaEva said...

Jag gör paj på alla mina rabarber=) men saft är också gott! Pelargoner ja... hmmm Tänkte förr att det bara var gamla goa mysiga tanter som gick och pratade med sina pelargoner de haft i hundra år. de luktar ju illa och är inte jätteroliga, men nu har jag två i köket som du vet och jag bara ÄLSKAR dom=) (så förmodligen är jag en gammal go mysig tant*blink*)
Tänkte skaffa ett par till att ha ute istället för den frusna rosen o lite annat på trappan men har inte kommit iväg till blomsterhandeln än... det får bli en annan gång.
KRAM

Taina said...

Dina bilder är ljuvliga. Så somriga. Den där rabarbersaften kanske man skulle prova på att göra. Ganska mycket socker dok...men det blir väl för surt annars.
Ha en fin dag!
Kram!

StrandviksVillan said...

Kan tänka mig det är gott, gillar ju annars också rabarber i alla de former.
Har fått ett recept på rabarbermjöd av mamma, men inte testat det ännu.

Pelargoner är ju ett bra val, då dom tål torka. Liljekonvaljer gillar jag också, hade såna i min brudbukett :)

Ha en bra dag vännen!

Kamomilla said...

Åh, vad det ser gott ut!!! Vad duktig du varit! Pelargoner gillar jag också, jag som förut inte ens visste vad de hette...

Min övervintrade pellis har knoppar! Jippii!

Lallis - liv och leverne said...

Lovely. Rabarbersaft är ju bara så gott:)
kram Lallis

~~♥ Mamma Millan ♥~~ said...

hallå igen o tack för fin fin kommentar!!!
mums rabarber saft...det ser läskande gott ut...måste jag pröva på..har ju massa raarber hemma;)

kramizzz mamizzz♥

Sabina said...

Hej igen!
Nej, sommarmarknaden här i neristan (du är ju halvt Klabo så du vet vad neristan är?)hålls bara en gång varje juni. Men då har vi ju kvällstorget (på salutorget) som hålls varje onsdag hela sommaren. Också värt ett besök!

Mjuka said...

Gud så gott!! Riktigt fina bilder!
Kram Malin

Tess på Tilda och Mamma said...

Vilket tips med rabarberna, här växer mina så det knakar. Det blev en paj i går men lite saft ser ju enkelt ut. Roligt att du kikar in till mig och tack för dina fina ord hos mig.Kram Tess

Nina Granmo said...

Ska testa rabarberdricka nån dag! Hittils har bara blandar med vinbär, men e säkert gott i sig själv.

♥ Fyra årstider said...

Det såg verkligen gott ut..mmm
Kram Lotta

Söta Prickar said...

Du-vad ser GOTT ut!!! hoppas på att få smaka ett glas =) när jag kommer till Finlad nästa gång!
Det där måste jag bara prova!
Jag längtar efter hem-Finlad!!! och dina bilder hjälper inte i traven ;)
Kram Lotta

Stjärnor & Champagne said...

Mums rabarbersaft var länge sedan...Härliga bilder och solsken, det är det dåligt med här tyvärr. Ha det så gott.

Kramis Anne

Jenny said...

Hej Ingela!
Rabarbersaften ser jättegod ut!!
o vilka fina flaskor du hällt upp den i:)

Visst är det vackert med liljekonvaljer, vi har oxå några i vår trädgård.

Ha en skön kväll söta du!
Kramis Jenny