Sunday 24 May 2009

Stugsäsongen inledd

Nu har också vi inlett stugsäsongen för i år. Vårt första besök ute på holmen brukar inte inträffa förrän i början eller mitten av juni, så i år är vi väldigt tidigt ute.
Det kom en skur i stan när vi åkte hemifrån, men där ute i skärgården var det soligt om än lite kyligt i luften.

Orsaken till de gamla regnkläderna maken har på sig är att båten är nytjärad och tjäran var inte helt torr än.






Nu är vi strax framme. Stugan ser öde och obebodd ut, men vänta bara, snart blir det mer liv i luckan - så mycket liv som nu två gamyler kan tillföra :-) Höststormarna går alltid åt vår brygga och som vanligt låg den högt upp på land när vi kom dit. Halva lördagen gick åt att baxa den på plats igen, men attans så nöjda vi var när det äntligen var gjort.

Så roligt det var att komma till stugan den här våren när allt är nymålat och fräscht. Sprillans nya lakan i sängen och man sover som en prinsessa.

Roligt var det också att få vila ögonen på vår nya byrå som vi köpte på Ikea förra sommaren.
Så jag saknat detta ställe hela vintern! Ändå kändes det som om vi inte varit borta därifrån mer än en vecka eller två när vi kom dit igen!

Sommarfräsch lunchsallad så man orkar kroppsarbeta igen... Som om inte bryggeländet förorsakat tillräckligt med ansträngning så hade vattenståndet sjunkit ytterligare under natten och båten stod på grund. Maken blev bokstavligen tvungen att gräva loss den om vi ville hem därifrån!

15 comments:

Lallis - liv och leverne said...

ÅH så mysigt och vilka fina bilder, vännen:)
Kram Lallis

Sabina said...

Ingela, vilka fina bilder! Och vilken härlig villa ni har... förstår att du längtat!
Den ser precis sådär mysig ut sm en villa ska göra och så fint med vitt! :)
Hoppas ni får många fina dagar där i sommar!
Kram Sabina

syssi said...

Härlig stuga å va härliga bilder från resvägen. Förstår bra att du längtar dit!

Liljas Corner said...

Oj, vilken härligt fräsch villa! Jag är nyfiken på var den finns..? Jättefina bilder! Men det är verkligen stor skillnad på hur långt våren är hunnen här och ute i skären!

Vi snyltar på andras villor, och det nöjer jag mig med för tillfället. Men jag drömmer om att nån dag ha en egen. Om en 20 år... ;)

Kamomilla said...

Åh det låter härligt!(förutom det där med att gräva fram båten då förstås.) Ni har det så fräscht och fint där, det skulle behövas ganska mycket sånt på vår stuga också,men än så länge är det mina föräldrar som bestämmer där.

Vitt och fräsch, jag förstår att du njuter!

StrandviksVillan said...

Visst är den härlig vår vackra skärgård!
Ni har en jättefin sommarstuga, förstår att du längtat dit. Ser så fräscht ut med allt det vita och fina inredningsdetaljer.

Jag har också doftat på tjära idag, på en trappa vid en sommarstuga. Det är skärgård det!

Ha en härlig ny vecka, den sista i maj! Kram A-C

Sanna said...

Vilka fina bilder du visar!Vilken fin villa!Vi har ingen egen sommarstuga, men svärföräldrarna har en otroligt fin stuga som vi brukar besöka. Så somriga bilder!
Kram, Sanna

Liljas Corner said...

Jag tyckte väl att jag kände igen De Geer-moränerna! ;) Det var därför jag var nyfiken, men kändes dumt att skriva "moränryggarna ser bekanta ut" *haha*

LenaEva said...

Jag är inte lite avundsjuk... jag är så illgrön man kan vara... =)
SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vackert.... Vilket smultronställe!!!
Det ska du vara stolt över! Och återigen, du tar otroligt vackra bilder!!!
Ha en bra vecka vännen=)
KRAAAM

Jenny said...

Hej Ingela!
Attans vad mysigt det ser ut i er stuga!! Superfräscht verkligen:)

Vad kul att se en bild på "Mr Alegni"; han ser cool ut! :)

Förstår att ni trivs därute, det hade jag oxå gjort!

Ha en bra kommande vecka,
Kram Jenny

♥ Fyra årstider said...

My goodness så underbart...jag vill med ha en stuga vid vatten..lyckan för dig.
Kram Lotta

trollmor said...

Men så fint det ser ut att vara.
Svanbilden var så vacker. Kan verkligen förstå att ni vill vara där.Ett paradis för er.
Nåja inte går det så snabbt för mig inte att måla. Ska montera upp målarbordet i garaget och under vintern har det blivit väldigt stökigt där inne så en röjning måste ske först innan färgen och penseln kommer fram. Färgen är inhandlad i alla fall.
kram ewa

StrandviksVillan said...

Hej igen!
Men visst borde vi försöka boka in en "kaffedate", det skulle vara jättekul! Jag hör av mig när jag vet om/när jag ska ditåt :)
Kram!!

Taina said...

Helt otroligt vad vackert! Och mysigt! Där skulle jag lätt kunna tänka mig tillbringa en semester ;)
Kram

Penni ja Lilli said...

Oi voi mitä iiiihania maisemia ja ihana mökki.
Laittele kuvaa tulemaan mulle ihan mielenkiinnosta että mitä meinaat tarratekstistä värkätä! Vahinko vaan nyt sitten kun eivät sopineetkaan seinälle :0(
Mukavaa lämmintä kesää sinne teille!
Minna :0)