Sunday 25 May 2008

Äntligen II

När jag fyllde 40 för snart sex år sedan, fick jag en påse tulpanlökar av min väninnas mamma. Nu blommar de för första gången! Eller att säga de är väl att ta i, för de är faktiskt bara en... men visst är den fin?


Titta på den här skalbaggen - den ser ju nästan mänsklig ut där den håller i sig i granbarren för brinnande livet för att inte trilla ner! Förresten, är det bara i dialekterna här i Österbotten som skalbaggar kallas för skrottar? Någon som vet?

Idag var det äntligen så varmt att vi kunde sitta ute och äta middag. Maken har varit ut i skärgården på arbetsläger hos sin mamma hela dagen, men sönerna, mamma och jag kunde i alla fall njuta av söndagsvädret. Inte en dag för tidigt!

15 comments:

Ann-Catrin said...

Ja där försöker han hålla i sig för livet.. så underara foton att man dånar!
Och du vet.. den som väntar på något gott.fantastiskt färg på tulpanen..hoppas den får en kompis oxå!
Härligt nu när väremn verkar ha kommit på allvar.. man njuter i fulla drag!

Kram a-C

Kamomilla said...

Vilken fin tulipan! Och skojig filur! Sånt namn på såna kryp har jag aldrig hört...
Underbart väder har det varit idag, men idag tog tiden slut på mitten igen ;) Alldeles för korta är söndagarna!

Lenas pysselgrop said...

Vilka fina närbilder du lyckas fota!!

ginga said...

Visst va he skönt att äta ut i dag, det gjorde vi också. Bitta har haft gäster i dag också, så nu är hon firad igen. Bussian skrott du har hitta

Anonymous said...

Jag hade nog inte hört om skrottar förrän jag flyttade till Österbotten. Så åtminstone säger man inte så i Åbo och Åboland

Anonymous said...

Visst smakade det bra att äta ute för första gången. Mommo bruka säj "för brinn kära live".

Anonymous said...

vacker tulpan, lär bli många till =) Jag fashineras varje gång av hur bra du är på att fota (+ på hur bra din kamera är, grym zoom). hur långt ifrån stod du från skalbaggen? Hade sonen någon röst kvar efter hejarklackandet?grattis till deras vinst!!! =) kramm

Hans said...

Allt som har hårt skal och sex ben och inte är nyckelpigor heter skråttar här :)
Nyckelpigan är ingen skrått, den heter Gullsuggo i min hemby.

Karin i Villa Grå said...

Vad gullig han är där han klamrar sig fast! Eller hon :-)

Hm... har aldrig hört uttrycket skrottar förut. Vilket lustigt ord, undrar var det kommer ifrån?

Kram!

Karin

Ewa said...

Vilken vacker tulpan. Har aldrig sett den färgen.
Ang "krypet", så heter de väl skalbaggar, men här säger vi skorvar... Kärt barn har många namn! =) Säger jag, som är livrädd för dem. Uppvuxen vid ett sågverk, och hatade de där stora flygarna med långa spröt, som drogs som magneter till mig. Skrek som en skållad gris, och skrämde slag på mamma mer än en gång. Timmermän kallas dem. Sen har jag panisk skräck för spindlar. Vet inte varför, men antagligen något nerärvt av min mamma, som också var livrädd för dem.

Ha en fin dag. Här skiner solen trotts att de lovat regn. Igår däremot regnade det, och gick åska. Hade skallebang hela dagen.

Kram
/Ewa

Skogsdoft & havsbris said...

Den som väntar på något gott... Och bättre sent än aldrig!

Anonymous said...

Vacker färg på tulpanen.Tänk att den tog sex år för att blomma, må den stå länge.
Men vilket läckert litet kryp du har hittat.
Du får verkligen till det med din kamera.
Kram ewa

junhe said...

vacker bild på "baggen"...påminner om mig själv just nu...försöker hålla mig över ytan (finns så mycket att göra) och under tiden dras jag med en förkylning som inte vill ge sig =( ha en bra helg/ kram junhe

Lenas pysselgrop said...

Vännen, jag saknar dig här!

Anonymous said...

skrott i mina hemtrakter brukar betyda äppelskrott