Wednesday 23 April 2008

Knäckemacka


När jag bodde i barndomshemmet brukade mamma och jag ofta äta köttfärs (eller malet kött som vi kallar det här i landet) på knäckebröd när pappa jobbade kväll. Numera får man rätt sällan nymalet kött, det mesta är ju vacuumförpackat och vem vet hur gammalt, så det vill man inte äta. Vår lokala butik brukar mala sitt kött själv, så när jag handlar kött där, brukar jag nalla lite och lägga på en bit knäcke. Det har jag ju inte gjort på länge eftersom jag varit köttfri, men nu har jag ju återgått till de "normalas" skara, så nu är jag back in business!

12 comments:

Ann-Catrin said...

hallå där!!

vilken macka... när du skriver så där kommer jag på att vi oxå åt såna när jag var liten..med mycket salt och peppar.. ohh det var gott!!

nej men vilket älskande par i förra inlägget..och inte det minsta diskreta heller.. vilket mästarfoto!!

kram kram A-C

Skogsdoft & havsbris said...

När jag var liten och farmor levde brukade vi äta av smeten när hon gjorde köttbullar. Nu skulle jag nog inte få ner rått kött... Har svårt med halvråa biffar också! Alla har vi ju olika smak...

Kamomilla said...

Hihi, det är nog gubben glad för för nu vet vi vad vi ska äta när ni kommer hit! ;)

Anonymous said...

Visst är det härligt när man vet att det är fräsht kött! man vet ju inte i fall butiken vänder köttfärsen som det var prat om för ett tag sen!
Hoppas att den var god?
Kramar Millan

Anonymous said...

Men du det har jag aldrig smakat.Tror inte jag skulle vilja det heller. Du skulle vara hos oss när vi mal köttfärs för glatta livet när vi har slaktat. Det brukar bli många många kilo köttfärs då.
kram ewa

Lenas pysselgrop said...

Oj då! Måste medge att det där skulle jag aldrig få i mig. Är köttet ens lite lite rosa, så får det vara för min del.
Men som sagt, bra att vi är olika :)

alegni said...

jodå, mackan var supergod. jag äter mycket hellre rå köttfärs än stekt!

Jes/Vita villa vila said...

Oj det var lite speciellt, kanske är jättegott :) men jag föredrar nog att staka på det lite hi hi!

Kram vännen & tack för dina alltid så rara ord!

Jes

Hans said...

Tyvärr har jag heller inte fått smak för rått kött. Det beror nog på uppväxten på landet utan kyl eller frys varvid allting skulle kokas och stekas till förbannelse så att ingen skulle bli sjuk...

Anonymous said...

I vår butik (eller den vi hade för två år sen ännu) malade vi alltid malet själv och det sålde ju sååå mycket bättre än de färdig-förpackade paketen. Min svåger var svår på det råa maletköttet han oxå...

ginga said...

Smasken, mycki peppar och lök, brukar vi ta till ibland då vi inte orkar steka, mycket godare.

Skogsdoft & havsbris said...

Jag hade också spanat på den där Ikeakudden förrut, och när de fortfarande hade den i affären den här gången slog jag till! Hade egentligen inte haft någonstans att ha den förrut, innan jag flyttade, annars hade jag säkert köpt den redan tidigare... Vill till Ikea igen! Det är ett par lampor som jag verkligen harmas över att jag inte köpte som jag gärna skulle vilja ha... Men när och om det nu blir av är sen en annan sak!
Jo, jag tror också att vinbärsbuskar tycker om att bli friserade. Då orkar de skicka upp nya friska grenar och de får mera energi att producera bär!