Thursday 28 February 2008

Rapport från arbetslägret


Idag har vi tillbringat hela dagen i skogen igen. Vi har i uppdrag att röja upp en väg genom skogen. Maken röjer med röjsåg. Sönerna kommer efter med motorsåg, som används för att ta omkull de tjockare träden, yxa och röjkniv för att kvista alla träd som ska tas tillvara. Till slut kommer jag med bågsåg och sågar upp allt till brasved. Det känns minsann i ryggen. Därutöver måste vi gå lite mer än 2 km till och från stället vi röjer. Attans att vi är duktiga! Och som ni ser, lider vi inte av snöbrist där ute i skärgården!

14 comments:

Hans said...

...attans va vi är trötta också :)

Kamomilla said...

Hjälp så ni orkar hålla på!! Och vad mycket snö ni har!!! Här finns ingen snö alls!!!

Anonymous said...

ja du ni sliter o släpar men jag skulle tro att det känns rätt härligt också.
kram ewa

Jes/Vita villa vila said...

Oj hjälp så mycket snö...

Må så gott! Kram Jes

~~♥ Mamma Millan ♥~~ said...

Tack för rara, söta ord om våra ägg!! Ha en härlig helg!!

♥Kram Millis♥

Anonymous said...

Ja, ja he int lätt ti vara skogsägare, men varför måst ni göra he på vintern? frågar moster som ha såld skoge

Lenas pysselgrop said...

Nu tycker jag att ni ska pausa resten av veckan! Ni har ju varit verkligt duktiga!

Anonymous said...

moster > vem vill nu slåss med mygg, bromsar o ormar på sommaren ;)
o vägen ska vara uppröjd bums, så att de kommer in i skogen med skogsmaskinerna!

Hans said...

Det är i allmänhet så att under normala vintrar är det lättare att ta sig fram i just den typ av skog vi nu rör oss i när marken är hårdfrusen och bär bra. Tyvärr inte så i vinter :( Nu sjunker man ner i mossan som på sommaren plus snön därtill. Men mina ledigheter för att fara till skogs får jag inte hur som helst och på sommaren är dedär platserna ett formidabelt broms- mygg och knotthelvete. Så det är bara att passa på nu när det finns ett par lediga ynglingar och en spänstig hustru att ta till :)

~~♥ Mamma Millan ♥~~ said...

hihi;)


♥Kram Millis♥

Ewa said...

Hej skogsmullen!

Det är inte själva bloggandet som gjort att det inte känns bra, utan en "incident" där. JAg råkades skriva en sak, och personen det handlade om reagerade på ett sätt jag inte hade trott. Nåja. Jag tog bort inlägget och bad om ursäkt x flera... Det fortsattes dock att malas på, och hon skrev på min blogg. Tyckte det var lite onödigt. Hon hade ju kunnat fortsatt per mejl, som gångerna innan. Nåja. Hoppas det nu är ur världen iaf. Tar bara åt mig så, fasst jag vet att jag inte ska eller behöver. Sådana saker gör mig ledsen. Gillar inte tjafs och bråk.

Hoppas ni får en fin helg. Här ska det jobbas lite.

Kramar
/Ewa

Ann-Catrin said...

Oj oj... så mycket snö...men vad ni kämpar... styrkekramar till dig från mig!!
A-c

Anonymous said...

Så fick ja veta he då, int e krankan så roli å int orman heller, lycka till

Ika said...

Wow så mycket snö! Och vad DUKTIGA ni är!! Jag gillar själv skogsarbete! Det är rejält kroppsarbete :O) Och doftar så gott av alla träd!Nu är det snart ett år sedan vi började röja på vår tomt...